درمان سوختگی زبان و سقف دهان

سوختگی زبان ,سوختگی زبان با غذا,سوختگی زبان کودک,سوختگی زبان و دهان,سوختگی زبان با فلفل,سوختگی زبان با چایی,احساس سوختگی زبان,درمان سوختگی زبان با چایی,درمان سوختگی زبان با چای,علت سوختگی زبان,درمان سوختگی زبان کودکان,درمان سوختگی زبان کودک,سوختگی زبان کودک

سوختگی زبان

توضیحاتی در مورد سوختگی زبان

بر اثر عجول بودن در خوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید باید راه برخورد با آن را بلد باشید چراکه سوختگی زبان دارای درجات مختلف است . مثلا سوختگی خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی در مان کرد . برای مثال در زمان سوختگی زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختگی مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.سوختگی زبان و در نهایت میتوانید شربت آلمنیوم ال جی را خوب بهم بزنید تا مخلوط شود سپس آن را درون دهان ریخته قرقره نمائید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید و بعد آن را تخلیه نمائید . تا محل سوختگی آرام آرام ترمیم گردد. اما درباره سوختگی زبان از زبان یک متخصص بشنویم.

سوختگی زبان با غذای داغ

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد. بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد. در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکه سوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.

علائم سوختگی زبان

تقریبا همه‌ی ما این تجربه را داریم: توقع نداریم غذایی آنقدر داغ باشد که زبان‌مان را بسوزاند برای همین یک قاشق پُر از آن را به دهان می‌بریم و …! بعد هم سعی می‌کنیم دهان‌مان را به طریقی خنک کنیم. شاید تا حدودی مفید باشد اما معمولا با سوختگی به جا مانده روی زبان مواجه می‌شویم. بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی‌دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می‌کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است. فرقی نمی‌کند سوختگی به چه دلیل باشد، به هر حال زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی‌اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد. بسته به درجه‌ی سوختگی، ممکن است علائمی چون درد، قرمزی روی سطح زبان، تورم و التهاب و یا حتی تاول داشته باشید. حتی یک سوختگی خفیف روی زبان هم می‌تواند ناراحتی‌های زیادی ایجاد کند، که مخصوصا با خوردن یا نوشیدن یک چیز گرم، بیشتر هم بشود. این سوختگی در نهایت التیام خواهد یافت، اما شما می‌توانید با چند راهکار ساده‌ی خانگی، این دوره را کوتاه‌تر کنید. سوختگی شدید می‌تواند عفونت ایجاد کند، بنابراین اگر سوختگی زبان‌تان شدید است حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید.

سوختگی زبان

بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد. در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکهسوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است. سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد. بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است. مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود. همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند.

درجات مختلف سوختگی زبان

سوختگی درجه یک زبان٬ لایه سطحی دچار آسیب شده و درد٬ قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند سوختگی درجه 2 با تشکیل تاول٬ تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد. در سوختگی درجه 3 تغییر رنگ سفید یا سیاه٬ درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد. عضو انجمن حمایت از بیماران سوخته تصریح کرد:در صورت ایجاد سوختگی درجه 2 و 3 با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد٬ حتماً باید به پزشک مراجعه شود. همچنین کاهش حس چشایی به دنبال سوختگی معمولاً کوتاه مدت است و ظرف دو هفته مجدداً به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

کاهش درد سوختگی زبان

برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت در سوختگی درجه یک زبان باید زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه شستشو دهید و در صورتیکه ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته است به آرامی آن را پاک کنید و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک٬ خیس کرده و در دهان٬ روی ناحیه سوختگی قرار دهید، همچنین برای کاهش درد تکه های کوچک یخ را در دهان بمکید و آب سرد یا آب نمک غرغره کنید و از نوشیدن مایعات گرم خودداری شود.

درمان سوختگی زبان

استفاده از چیزی سرد بر روی سوختگی زبان یکی از اولین راه ها برای رهایی فوری از درد اولیه ناشی از مواد غذایی گرم و یا نوشیدنی است. انجمن The British Burn Association توصیه می کند که برای درمان سوختگی زبان از آب سرد استفاده کنید. این کار باعث می شود التهاب کاهش یافته و از آسیب بیشتر جلوگیری شود. به محض این که زبان خود را می سوزانید، زبانتان را برای چند دقیقه در معرض آب سرد قرار دهید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست چند جرعه آب سرد را در دهان خود ریخته و تا زمانی که گرم شود آن را در دهان نگه دارید. سپس جرعه دیگری از آب سرد را وارد دهان کنید. تکرار این روند اغلب برای کاهش درد و ناراحتی در دهان و زبان موثر است.

درمان خانگی سوختگی زبان

گرداندن آب نمک در دهان نیز یکی دیگر از راه های طبیعی درمان سوختگی زبان و دهان است. نمک یک عامل ضد باکتری است که می تواند به جلوگیری از عفونت، پس از سوختگی در دهان و اطراف بافت های آسیب دیده بر روی زبان کمک کند. گر چه استفاده از آب سرد در محلول آب نمک می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند اما برخی از منابع نیز اعلام کرده اند که آب ولرم و نمک قادر هستند از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنند. یک مطالعه در مجله Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery منتشر شد که بیان می کند، آب سرد برای درمان مفید است. با این حال، استفاده از آب گرم بر روی منطقه سوخته پوست، موفقیت بهتری در درمان سوختگی داشته است. محققان در این تحقیق اعلام کرده اند که درمان با آب گرم برای سوختگی، پیشرفت سوختگی را به تاخیر انداخته و مانع آسیب بیشتر بافت می شود. برای استفاده از این روش و جلوگیری از ایجاد تاول در دهان، نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس جرعه جرعه آن را درون دهان ریخته و ۳۰ ثانیه آن را در دهان نگه دارید. این کار ار چند با در روز تا بهبود کامل انجام دهید.

عسل و درمان سوختگی زبان

عسل درمان خانگی بسیار عالی برای تمام انواع سوختگی، به خصوص برای درمان سوختگی زبان است. عسل دارای خواص ضد باکتری است که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است پوست را آلوده کنند، جلوگیری کند. عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند و به همین دلیل در کاهش تورم و درد موثر است. استفاده از عسل بر روی پوست سوخته کمک می کند درمان سریعتر انجام شود. مجله Annals of Burns and Fire Disasters شواهد زیادی برای استفاده از عسل برای درمان سوختگی منتشر کرده است. گزارش ها نشان می دهد که عسل پراکسید هیدروژن تولید می کند به همین دلیل به روند التیام سرعت می بخشد. فعالیت ضد میکروبی آن نیز به سرعت میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند را خنثی می کند. اثر دارویی عسل در زخم های سوختگی حتی از آنتی بیوتیک های مقاوم در برابر باکتری ها موثرتر است. بر اسای اعلام مجله Wound، بهترین نوع عسل برای درمان سوختگی عسل MANUKA است. دلیل این موضوع این است که این نوع عسل، حاوی یک ترکیب متیل است، که در دیگر عسل های طبیعی یافت نمی شود. این ترکیب یک عامل قدرتمند ضد باکتری است که به ویژه در بهبود زخم سوختگی مفید است. یکی از دلایل این که پزشکان معتقدند که عسل خواص دارویی زیادی دارد این است که فعالیت های زیستی عسل حتی با رقیق شدن نیز کم نخواهد شد. این باعث می شود با وجود بزاق در دهان که موجب رقیق شدن عسل می شود، هنوز هم عسل، درمان طبیعی (و خوشمزه) بسیار عالی برای سوختگی زبان می باشد. برای استفاده از عسل برای کاهش احساس سوزش در زبان، یک قاشق مرباخوری عسل را در دهان خود بریزید. تا جایی که می توانید اجازه دهید عسل بر روی زبان باقی بماند. سپس آن را ببلعید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که زبانتان خوب شود.

درمان سریع سوختگی زبان

به محض اینکه غذای داغی را به دهان گذاشتید و سوختید، آن را از دهان خارج کرده و زبان خود را بیرون بیاورید و شروع کنید به با دهان نفس کشیدن. وقتی با دهان نفس می‌کشید، هوای خنک روی سطح زبان‌تان جاری شده و سوزش و دردتان تسکین پیدا می‌کند. سعی کنید حجم زیادی از هوا را در حالی که زبان‌تان بیرون از دهان است تنفس کنید و به این کار ادامه دهید تا سوزش‌تان کمتر شود.هر چه زودتر یک چیز سرد بخورید تا دمای زبان‌تان پایین بیاید. ضمنا التهاب زبان‌تان هم کمتر شده و از آسیب بافت پیشگیری می‌شود. ضمنا، آب و رطوبت دهان‌تان حفظ شده و باکتری‌های مضر باعث عفونت نمی‌شوند. می‌توانید یک تکه یخ را میک بزنید یا بستنی بخورید. آب میوه‌ی خنک هم خوب است، یا اینکه آب سرد را جرعه جرعه بنوشید. سعی کنید هر چیز خنکی را که در دهان می‌گذارید تا جایی که امکان دارد قبل از قورت دادن در دهان نگه دارید.نگه داشتن آب گرم در دهان هم یک راه دیگر برای التیام زبان ِ سوخته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد برای کاهش آسیب بعد از سوختگی زبان، آب گرم در دهان می‌تواند جلوی پیشرفت سوختگی را بگیرد. همچنین این کار باعث افزایش ریزجریان خون در بافت زبان شده و طبیعتا تحویل مواد غذایی از سرخرگ‌ها به بستر مویرگی در بافت‌های زنده که پرفیوژن نام دارد، بهتر صورت می‌گیرد، در نتیجه بافت زبان از آسیب ِ بیشتر، نجات پیدا می‌کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و سپس تُف کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زبان‌تان التیام پیدا کند.

ماست و درمان سوختگی زبان

ماست هم می‌تواند یک تسکین فوری برای سوزش زبان باشد. ذات آرام‌بخش ماست، گرما و حرارت سوختگی را از زبان کم کرده و از حساسیت و سوزش آن می‌کاهد. نصف فنجان ماست ساده و سرد را کم کم بخورید، البته چند ثانیه در دهان نگه داشته و بعد قورت دهید. چند بار در طول روز تکرار کنید.

آلوئه ورا و درمان سوختگی زبان

آلوئه ورا یک درمان شگفت انگیز برای درمان سوختگی است. ژل آلوئه ورا معمولا برای درمان سوختگی به صورت موضعی استفاده می شود. یک مطالعه که در مجله Burns منتشر شده نشان می دهد که هنگامی که آلوئه ورا برای سوختگی پوست استفاده می شود، زخم حاصله تقریبا ۹ روز زودتر از زمان معمول التیام می یابد. محققان نتیجه گرفتند که آلوئه ورا یک درمان موثر در التیام زخم سوختگی درجه دوم است. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که از ژل خود گیاه استفاده کنید. ژل های آماده ممکن است حاوی مواد شیمایی بوده و در صورت بلع برای بدن مضر باشند. این نوع از محصولات بیشتر برای استعمال خارجی مناسب هستند. برای این منظور کافی است مقداری از ژل داخل گیاه را با گوش پاک کن بر روی محل سوختگی زبان بمالید. اگر مزه ژل را دوست ندارید می توانید ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول را مانند محلول آب نمک جرعه جرعه در دهان ریخته و آن را ۳۰ ثانیه در دهان نگه دارید. سپس آن را تف کنید. این درمان را تا بهبود کامل ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

نعنا و درمان سوختگی زبان

نعنا هم برای تسکین احساس ناراحتی ناشی از سوختگی زبان مفید است. این گیاه حاوی منتول بوده که به فعال کردن عصب‌های حسی سرما کمک می‌کند، ناحیه‌ی سوخته را کرخت کرده و از التهاب می‌کاهد. همچنین نعنا خواص آنتی باکتریال دارد که می تواند از بروز عفونت پیشگیری کند. کمی خمیردندان نعنایی روی سطح سوخته‌ی زبان بگذارید و زبان را کمی بیرون از دهان نگه دارید تا خمیر دندان خشک شود و سپس با آب سرد بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. می‌توانید چای نعنایی را در یخچال خنک کرده و جرعه جرعه بنوشید. حتی می‌توانید هر چند ساعت، یک آدامس نعنایی بجویید.

بیشتر بخوانید : سوزش زبان ♥ التهاب زبان ♥ سوختگی ♥ سوزش گلوآبسه دهان

خواص عرق بابونه برای پوست

خواص پوست مرغ محلی

بی اشتهایی در کودکان سه ساله

درمان عفونت گوش سگ

گوشت بوقلمون کیلویی چند

شعر در مورد بدعهدی

شعر در مورد بدشانسی

شعر در مورد آیات قرآن

شعر در مورد آیات قرآن

شعر در مورد رجب

شعر در مورد آمدن پاییز

خواص بخور بابونه برای پوست صورت

خواص پوست مرغ برای مو

بی اشتهایی کودک سه ساله

عفونت گوش نوزاد و درمان آن

گوشت بوقلمون را چگونه بپزیم

خاصیت سماق چیست

خواص گیاه بابونه برای مو

خواص پوست تخمه مرغ محلی

سلول های بنیادی در ایران

عفونت قارچی گوش گربه

گوشت بوقلمون در بارداری نی نی سایت

شعر در مورد بدبینی

شعر در مورد بدی

خواص بابونه برای سفیدی مو

خواص پوست سنگدون مرغ

سلول های بنیادی Pdf

عفونت گوش میانی و سرگیجه

طبیعت گوشت بوقلمون سرد است یا گرم